Gotland atter under dansk kontrol
28 danske motorfly med knap 77 piloter og mandskab satte sit tydelige præg på den smukke svenske ø i Østersøen i Kr. Himmelfartsferien. Den årlige DMU tur blev en stor succes, men undervejs blev det både til en del prøvelser og mange gode oplevelser.
De fleste danskere husker nok fra historietimerne, at Skåne, Halland og Blekinge engang var dansk. Mindre kendt er det måske, at også Gotland var under dansk kontrol i mange år. Det var Valdemar Atterdag, der indtog hansestaden Visby i 1361 efter et usædvanligt blodigt krigstogt, og hele Gotland forblev under dansk flag helt frem til 1645. Under erobringen blev tusinder af dårligt udrustede bønder slagtet ned uden for Visbys imponerende bymur, hvorefter de blev begravet i massegrave sammen med en stor del af deres udstyr.
Helt så blodigt foregik den danske invasion anno 2007 dog ikke, og det blev kun til et ophold på tre dage i stedet for de knap 300 år. Alle de danske fly fik faktisk landingstilladelse, selv om kontroltårnet i Visby på et tidspunkt havde ’udsolgt’ i transponderkoder og måtte låne fra kollegerne på fastlandet.
Det lokale, svenske ’luftvåben’ overgav sig uden kamp, og en senere landingskonkurrence blev også klart vundet af danskerne.
Inden det kom så vidt havde de danske piloter faktisk været op mod en tungere modstander, idet et lavtryk over Sydsverige Kr. Himmelfartsdag ødelagde mange timers detaljeret planlægning af turen fra Danmark til Visby. Den oprindelige plan indebar et stop i Höganäs og derefter flyvning i nogenlunde samlet formation til Visby. Men kun godt halvdelen af de 28 fly nåede frem på førstedagen, og de måtte da også flyve en del af turen i lav højde over fastlandet meget tæt på de tilladte vejrminima.
Nogle af os valgte den forsigtige løsning og ventede til dagen efter. Fredag morgen havde lavtrykket forføjet sig nordpå, men der var stadig mange skyer. Da vi skulle over meget vand, sikrede vi os ekstra, idet vi tog vest på, inden vi drog mod øst. Redningsvest, altså. Men så var det også en himmelsk oplevelse med smørluft i 6.500 fods højde, medvind og et silkeagtigt, hvidt skytæppe nedenunder.
Indkvarteringen under tidligere DMU ture har ofte været på hotel, og transporten lokalt med bus. Denne gang havde turplanlæggerne Annegrete Zobbe, Vagn Jensen og Louis Rovs Hansen, valgt at indlogere alle i feriebyen Gustavsvik Semesterby, der ligger ned til stranden et par kilometer fra lufthavnen, med plads til otte personer i hvert hus. Transporten forgik på lejede cykler, som alle fik udleveret ved ankomsten. Det viste sig at være en rigtig god ide, da det indebar ekstra fornøjeligt samvær og cyklerne gav en ekstra frihed til at få klaret praktiske sager og samtidig få udforsket det meste af Visby.
Det stod netop øverst på programmet fredag, da de først ankomne fik en guidet rundvisning i det smukke, historiske Visby, som stadig præges af den imponerende bymur fra Middelalderen. De fleste fik også en god portion motion på en 18 kilometer lang tur om eftermiddagen, som bl.a. gik forbi Pippi Langstrømpes Villa Villekulla og til Högklint syd for Visby og den imponerende udsigt herfra.
Aftenens program var ikke en helt almindelig tur i byen for at spise. Der var for alvor lagt i kakkelovnen på Middelalderkroen Clematis i Visbys gamle bydel. Her får vi lov at opleve, hvordan det var at spise ude i Middelalderen. Menuen var fra den tid; gafler, servietter og andet moderne udstyr var der ikke noget af, men til gengæld masser af levende musik, dans, akrobatik og ildslugning.
Lørdag var afsat til det, som de fleste egentlig interesserer sig allermest for: Nemlig af flyve. Og inden dagen var gået, havde mange fået langt mere flyvetur, end de have forstillet sig.
Programmet bød på en umiddelbart lille smuttur til den tidligere militære flyveplads Bunge på den nordlige spids af Gotland. Først var der dog briefing ved formanden for Gotlands Flygklubb, Per-Eric Edlund, der i øvrigt viste sig at være lidt af et fund og en fremragende vært for det danske besøg.
Allerede her lå det klart, at der blæste lidt af en ’pelikan’ med hen ved 30 knob fra syd. Men da der er hele tre baner, der krydser hinanden, i Bunge, var der mulighed for at undgå de værste sidevindslandinger. Netop landingen var ekstra interessant, fordi medlemmer af Gotlands Flygklubb havde lovet at bedømme landingerne og således lave en lille konkurrence ud af det.
Umiddelbart efter starten fra Visby var turbulensen ekstrem, men med den kraftige medvind tog turen kun et kvarters tid, og alle landede på bane 16 i Bunge som perler på en snor med få minutters mellemrum. Resultatet af konkurrencen fik deltagerne dog lov at vente på. Derimod havde den private ledelse af Bunge flygfält, ESVB, gjort klar med kage og forfriskninger.
Således ved frisk mod spadserede alle først over til flyvepladsens nabo, Bunge Museum, der er et af Nordens største frilandsmuseer med et tankevækkende indblik i livet på Gotland i forskellige tidsperioder fra 14-1500 tallet og frem til 1800-tallet. De lokale guider var i høj grad med til at gøre de imponerende udstillinger levende med et væld af mere eller mindre grufulde anekdoter.
Da alle igen var samlet i hangaren på flyvepladsen, gik starten med korte intervaller med kurs mod bane 21 i Visby Lufthavn. Utålmodigheden skulle dog hurtigt vise sig at give bagslag, Selv om der nu var stærk modvind, hobede en stor del af de 28 fly sig hurtigt op ved holdingpunktet Lokrume, for kort herefter at blive beordret til at flyve nordpå igen for at få løst op på den trafikprop i luften, som der reelt var tale om.
Den stærke vind betød således, at Visby Tower krævede en afstand på 3 kilometer mellem flyene i kontrolzonen, og derfor fik de enkelte fly kun langsomt tilladelse til at komme ind i zonen. Enkelte fly var tilmed betænkeligt tæt på at løbe tør for benzin, da det for de sidste havde taget næsten to timer for at flyve den tur, som på udvejen kun tog et kvarter. Alle kom dog sikkert ned, og så var der kø ved brændstofpumpen.
Som afslutning på den ’rystende’ tur og en ellers dejlig dag var Gotlands Flygklubb vært for en middag i lufthavnsbygningen. Her var det så, at spændingen om landingskonkurrencen skulle udløses. Det gav lidt ekstra respekt blandt de garvede motorflyvere, da den eneste UL-pilot, bo Rønnow fra Fåborg, i sit næsten nye CT ultralette fly løb med en af præmierne. Ikke mindre imponerende var det, at førstepladsen ubeskedent blev besat af turleder Rovs, der ikke har mistet taget med Piperen, selv om det ’vistnok’ er det godt stykke tid siden, han rundede de 80 år.
I realiteten var der tale om en lille svensk-dansk landskamp, idet også de lokale piloter var med i konkurrencen. De måtte dog se sig slået - det blev aldrig oplyst, hvordan deres landinger var. Men efterfølgende var der kun ringe undskyldninger.
- Vi har mange bortforklaringer. De var jo klart i overtal med deres 28 fly. Vi havde kun adgang til to fly, lød meldingen således fra klubformand Per-Eric Edlund i den lokale avis, Helagotland.
Bortset herfra blev den danske ’invasion’ denne gang budt mere end velkommen af alle de svenske værter, og det fremgik, at der stadig er mange på Gotland, der i mere eller mindre fuldt alvor kræver Gotland tilbage under dansk flag.
Det blev dog ikke til noget i denne omgang. Alle de danske fly forlod Visby søndag formiddag i ganske pænt vejr og returnerede til deres respektive hjemhavne. I bevidstheden om, at turen i år ikke alene havde været en stor oplevelse. Alle havde lært noget om at flyve internationalt, og alle var en smule sikrere piloter, end da de tog hjemmefra.